På besök i maktens korridorer

Deltagarna på Allmän kurs, Steg 1 och Steg 2, fick i veckan möjlighet att besöka riksdagshuset. I plenisalen fick de lyssna på en interpellationsdebatt mellan socialminister Jakob Forssmed (KD) och ledamot Nima Gholam Ali Pour (SD) om skattemedel till organisationer med koppling till regimen i Iran. Tillsammans med guiden Suzan Metto fick deltagarna prova på att förbereda ett ärende i justitieutskottet. Efter förberedelser följde debatt i utskottet där deltagarna representerade olika partier. Temat för besöket var lagstiftningsprocessen därav uppgiften.

Efter det fick vi träffa ledamot Alexandra Völker (S) som berättade hur det är att jobba i riksdagen och deltagarna ställde frågor till henne. På hemvägen stannade gruppen till vid Sagerska och pratade med ”Grandparents for Future” och Runö folkhögskolas engagerade lärare Peter.

Pågående debatt vid Runö folkhgöskolas besök i riksdagen.

Runö folkhögskola på guidad tur i riksdagshuset.

Mojgan förbereder ärende till justitieutskottet. Runö folkhögskol.a

Mojgan förbereder ärende till justitieutskottet.

Manprit och Alan överlägger i andrakammaren.